כתובתנו: רח' השילוח 2 קריית מטלון, פתח תקווה

הכשרה מקצועית לנהגי רכב ציבורי

מכללת המסלול הנכון מעבירה לימודי נהיגה מקצועיים על שלל כלי רכב ציבוריים, בהם ניתן למנות את האוטובוס הזעיר, האוטובוס הזעיר הפרטי, הרכב הציבורי, נהגי הסעות ילדים ועוד.
מה שמשותף לנהגים בכל התחומים הללו ובכל כלי הרכב הללו, הוא האחריות הגדולה המוטלת על כתפיו של הנהג – בנהיגה שכזו, הנהג אחראי על נוסעים רבים, ילדים או מבוגרים, וכך אופן הנהיגה שלו משפיע באופן ישיר על חייהם ובריאותם של אנשים רבים.
האחריות הגדולה הזו מצריכה התייחסות מיוחדת הן מצד המורים בקורסי הנהיגה, הן מצד הנהגים עצמם, ואנו במכללת המסלול הנכון מקפידים לעקוב אחר הנתונים בנושא ולספק לבוגרי הקורס שלנו תשתית תאורטית ומעשית לנהיגה אחראית ובטוחה.

נתונים ארציים אודות מעורבות רכבים ציבוריים בתאונות דרכים

הנתונים הארציים מראים כי המעורבות של כלי רכב ציבוריים בתאונות גבוהה למדי, ושיעור התאונות בהן היו מעורבים כלי רכב ציבוריים גבוה מהחלק היחסי שלהם בכלל כלי הרכב הנוסעים בכבישי הארץ.
פנינו למשרד עורכי הדין לתעבורה אלון וחגי סער, אשר מתמחים בייעוץ, ליווי וייצוג משפטי בעבירות תנועה ובנושאי תעבורה שונים, כדי לקבל נתונים ארציים אודות תפוצת המעורבות של רכבים ציבוריים בתאונות הדרכים.
הנתונים העיקריים שהתקבלו הם:
שיעור כלי הרכב הציבוריים: בשנת 2008 היו במדינת ישראל 2.4 מיליון כלי רכב, ומתוכם, כ-49 אלף מוניות, אוטובוסים ואוטובוסים זעירים, אשר מהווים יחד 2.1% מכלל כלי הרכב.
שיעור הנסיעה הציבורית:
בשנת 2008 כלל כלי הרכב גמעו מרחקים בסך של כ-37 מיליארד וחצי קילומטרים, מתוכם כ-3.2 מיליארד קילומטרים נעשו על ידי מוניות, אוטובוסים ואוטובוסים זעירים, אשר מהווים יחד כ-8.6% מכלל הנסיעה הארצית.
מספר התאונות החמורות לאלף כלי רכב: בשנת 2008, התרחשה כתאונה חמורה אחת עבור כל אלף כלי רכב, ואילו עבור כל אלף מוניות, אוטובוסים ואוטובוסים זעירים, התרחשו כ-5.9 תאונות חמורות.

הכשרת נהגי כלי רכב ציבוריים – האחריות שלנו

מכללת המסלול הנכון רואה לנגד עיניה את עיקרון הבטיחות בדרכים כעיקרון עליון ובלתי נפרד מכל תכנית לימודים.
באופן הזה, כחלק מן הנושאים הנלמדים בקורס, אנו בוחרים לגעת בתחומי הבטיחות משלל זוויות כדי להבטיח היכרות רבה ועמוקה עם הגורמים לבעיות בטיחות ועם הדרכים למנוע אותן.
כך, נושאי הבטיחות חוזרים ועולים שוב ושוב, ובעיקר בהקשר עם הנושאים הבאים:
1.חוקים ותקנות התעבורה: שלל החוקים והתקנות הקבועות בחוק נלמדות היטב במהלך הקורס למען היכרות מדויקת ומעמיקה איתם.
בין החוקים והתקנות הכללים, אשר נוהגים להתנהגות הנורמטיבית במהלך נהיגה על כל כלי רכב באשר הוא, מושם דגש על החוקים הנוגעים לנהיגה בכלי רכב ציבוריים ובהתאם לרישיון הנלמד בקורס.
2.התאוריה מאחורי החוקים: מכללת המסלול הנכון אינה מפסיקה רק בלימוד יבש של החוקים והתקנות למטרות שינון, אלא מבקשת להסביר את ההיגיון העומד מאחורי התקנות הללו למען הבנה מעמיקה יותר.
באופן הזה, מוסבר כיצד התקנות והחוקים השונים מונעים כשלי בטיחות פוטנציאליים, אילו סכנות טמונות באי ציות לחוקים הללו ולמה.
3.הכרת הרכב: בנוסף לכך, החניכים במכללת המסלול הנכון לומדים להכיר את כלי הרכב עליהם יורשו לנסוע בתום הקורס.
באופן הזה, התלמידים נחשפים לאופני הפעולה של כלי הרכב ולתקלות שעלולות להתעורר בו ולגרום לבעיות בטיחות ולתאונות.
כך למעשה, ניתן לטפל היטב בכלי הרכב ולהבטיח נסיעה בטוחה ונכונה יותר.
4.הכרת הגורם האנושי: היכרות עם התנאים האישיים והקוגניטיביים אשר נמצאו בינם קשר לבין תאונות דרכים, והסברה רחבה אודות תנאי הנהיגה האופטימליים מבחינה אישית.
באופן הזה לומד החניך כיצד לבצע בקרה נכונה ויעילה לא רק של כלי הרכב ושל תנאי הדרך, אלא גם של התפקוד העצמאי שלו.

נהיגה בטוחה על הכביש – האחריות של הנהגים והנוסעים

בסופו של דבר, גם מורה הנהיגה הטוב ביותר לא יהיה צמוד לנהג ברגע שזה יסיים את לימודיו במכללה ויקבל את הרישיון שלו.
לכן חשוב להמשיך להקפיד ולציית לחוקי התנועה ולבצע בקרה שוטפת על התקינות של כלי הרכב ועל התפקוד של הנהג עצמו.
מכיוון שמדובר על הסעת נוסעים, מוטלת על הנהג אחריות גבוהה הרבה יותר מנהיגה בכלי רכב פרטיים ואפילו בנהיגה על כלי רכב כבדים, ונהיגה בחוסר זהירות עשויה לגרור שלל השלכות לא רצויות, כאשר רק הפעוטות שבהן הן סנקציות משפטיות שיפגעו בפרנסתו של הנהג, ואילו החמורות כוללות נזק לרכוש, לגוף ולנפש.
יש לציין שגם הנוסעים עצמם צריכים לקחת על עצמם חלק מן האחריות, ולבקר ככל שהם יכולים את תפקודו של הנהג – נוסע אשר מבחין בנהג מבצע עבירת תנועה כמו שימוש בטלפון בזמן נהיגה או נהיגה תחת השפעת אלכוהול, חייב להביא להפסקת הנסיעה כדי למנוע סכנה מעצמו, מהנהג ומהנוסעים האחרים, וכן לדווח על כך כדי למנוע סכנה מאחרים בהמשך.