כתובתנו: רח' השילוח 2 קריית מטלון, פתח תקווה

חילוץ וגרירת רכבים – לא משחק ילדים

חילוץ וגרירה, לא קל כמו שזה נשמע

חילוץ וגרירת רכבים עלולים להיות פעולות מאתגרות, ופעמים רבות יש צורך בידע מקדים כדי לא לגרום לטעויות ואף להסב נזק. באופן מתומצת, להלן כמה דוגמאות מן ההיבטים הבסיסיים ביותר הקשורים בחילוץ ובגרירה אשר נדרש ידע מדויק עבורם:

  • משקל ועומס: המחלץ צריך לדעת מה המשקל והכוח שרכב החילוץ שלו מסוגל למשוך, האם הוא מסוגל להתמודד עם העומס היווצר מכלי רכב בודד או ממספר כלי רכב ואיך לחלק את העומס באופן שווה.
  • גרירה ישרה: חיבור לא נכון או העמסה לא נכונה של הרכב הנגרר אל רכב החילוץ עלולה לגרום לתקלות לא נעימה. במקרים מסוימים, רכב נגרר אף עשוי להתהפך ממשיכה לא נכונה. יש צורך לדעת כיצד לגשת אל הרכב בצורה הנכונה.
  • חלוקת משקל בזמן הנסיעה: לחלוקת המשקל על חלקי הגוף הנוסע בזמן הנסיעה יש השפעה אדירה על השליטה ברכב. בנוסף לכך שהמחלץ צריך כישורי נהיגה מיוחדים כדי לדעת כיצד לנהוג בחכמה עם המשקל הכבד שהוא נושא, עליו לדעת כיצד לחבר את כלי הרכב הנגררים באופן שחלוקת המשקל שלהם תייצר את התנאים הפיזיקליים האופטימליים לשליטה מרבית ברכב החילוץ.
  • חילוץ כלי רכב ממקומות מאתגרים: המצב האידיאלי הוא כלי רכב העומד יתום בכביש ורק ממתין למחלץ שיחבר אותו בפשטות אל רכב החילוץ. אך המציאות שונה מכך לעיתים תכופות, ויש צורך לדעת להתמודד עם כלי רכב תקועים הממוקמים בזווית לא נוחה לגישה – אם מכיוון שהם ממוקמים באופן בעייתי על גבי הכביש, ואם הם ממוקמים מחוץ לכביש במקרים חמורים יותר.

תאונות רכבים שמצריכות חילוץ וגרירה

תאונות דרכים גורמות לרכבים לאבד שליטה, להגיע למהירויות גבוהות וכך לזנק ולהגיע למיקומים בעייתיים במיוחד – מסוג המיקומים, שכאשר הצופה מהצד מגיע ומביט ברכב המצוי בהם כאשר הוא כבר במנוחה, אינו מצליח לשער כיצד הגיע הרכב לשם. בין התאונות הללו ניתן למצוא מקרים מאתגרים במיוחד עבור המחלץ, שם עליו להפעיל שיקול דעת נכון ולדעת כיצד לחלץ את הנזק תוך יצירת נזק מזערי עבור כלי הרכב עצמו ועבור הסביבה. להלן כמה דוגמאות אמיתיות למקרים שכאלה:

  • כלי רכב על הגג: מקרה אחד מציג כלי רכב שאיבד שליטה ומצא את עצמו על גג של מבנה. לא סתם על גג של מבנה, אלא גג רעפים בעל נטייה, כאשר מרבית הרכב תקוע בתוך שברי הגג ואילו שני גלגליו השמאליים צפים באוויר מחוץ לשולי הגג. ולא סתם על מבנה, אלא מבנה הבנוי בצד כביש מוגבה, כך שבין הכביש לבין המבנה עצמו ישנה תהום שלא מיועדת לגישת כלי רכב. אם לא די בכך, המצב הבעייתי לא אפשר גם לנהג להיחלץ, ועל המחלץ להיות זהיר במיוחד כדי לא לפגוע בנהג הישוב בתוך הרכב.

https://www.youtube.com/watch?v=5yT6U-H5niM

  • חניה צמודה מידי: מקרה אחר נראה על פניו פשוט יותר – כלי הרכב נכנס במהירות יתרה על מקום חניה ועל על גבי המדשאה שלצד מקום החניה. המדשאה המשופעת והבלימה המאוחרת של הנהג הובילו את הרכב לכך שיהיה כולו על המדשאה, גלגליו האחוריים באוויר ואין לו אפשרות לנסוע לאחור. מלפניו, בסוף המדשאה המשופעת, כביש אליו הוא לא ירצה להידרדר.

https://www.youtube.com/watch?v=SImg_Rw5cqo

  • רכב בבריכת חמצון: מקרה קיצוני ביותר התרחש בישראל, כאשר רכב איבד שליטה ונסע אל תוך בריכת חמצון. הרכב נתקע באמצע הבריכה וכוסה לחלוטין על ידי המים העכורים. תהליכי החילוץ נדרשו למשות אותו מהמים, כל זאת תוך השיקול כי הרכב מוצף ויש צורך לנסות ולנקז ממנו את המים תוך כדי התהליך.

  • חילוץ עץ מהרכב: מקרה יוצא דופן הוא מקרה הפוך, בו נדרש היה דווקא לחלץ עץ מכלי הרכב ולא את כלי הרכב מהעץ. נהגת שהתנגשה בעץ בגובה של כשני מטרים כרתה אותו ממיקומו בנסיעתה והוא נותר נטוע במכסה המנוע שלה. הנהגת המשיכה לנסוע עם העץ המחובר לרכבה עד שנעצרה על ידי השוטרים. הגרירה של הרכב הזה מצריכה מחשבה מקורית, מכיוון שהעץ מוסיף משקל ופוטנציאל לפגיעה בשדה הראייה עבור הגורר.

  • לחלץ את המחלץ: המקרה הקיצוני הזה לא באמת מתאר מחלץ שנתקע, אלא כלי רכב כה גדול עד שנדרש מכמה כלי חילוץ לעבוד במקביל כדי לשחרר אותו. משאית אדירה נתקעה בין הרי חול באתר בנייה רחב. בעוד ששום רכב חילוץ סטנדרטי לא היה מסוגל להתמודד עם המשקל האדיר של המשאית, נדרשו כמה כלי רכב כבדים למשוך אותה כולם יחדיו. כל זאת כמובן, בזהירות יתרה, כדי לא להביא להתהפכות של המשאית שעלולה לגרום למצב קשה אף יותר.

חילוצים שיצאו משליטה

גם ללא המקרים המיוחדים הללו והבעיות המאתגרות, ישנם דברים רבים שיכולים להשתבש בעת חילוץ רכבים, ודווקא בגלל זה על המחלץ להיות בעל מקצוע בעל ידע נרחב בנושא. ניתן להצביע על מספר קטעי חילוץ שהשתבשו באופן לא נעים כתוצאה מהפעלת שיקול דעת לא נכון:

  • חילוץ הגלגלים: מקרה אחד מציג תקלת חילוץ שאירעה כאשר משאית ניסתה לגרור משאית אחרת אשר הידרדרה למדרון חולי מתון. המשאית התקועה לא יכלה להיחלץ בעצמה, ולכן המחלצים חיברו את המשאית הגוררת אל חיבורי הגלגלים הקדמיים של המשאית התקועה. המחלצים לא לקחו בחשבון את ניגודי הכוחות ואת הגבלת העומס שחיבורי הגלגלים היו מסוגלים לסבול, והתוצאה הייתה שהמשאית התקועה נשארה במקומה, ואילו רק הגלגלים הקדמיים התנתקו ממנו ונגררו.
  • גרירה לתאונה: במקרה אחר, מכונית קטנה אשר נתקעה בכביש נעזרה באוטובוס שיגרור אותה איתו. המחלצים החובבים חיברו את המכונית אל האוטובוס באמצעות כבל ולא לקחו בחשבון את כוח ההתמד של המכונית הנגררת בעת נסיעה. התוצאה הייתה אוטובוס הנוסע בזווית ובהתאם לעיקול הכביש, ואילו מכונית נגררת אשר מתמידה בנסיעה בקו ישר, הישר אל תוך מכונית החונה בצד הכביש.
  • נגרר יותר ממה שצריך: מקרה נוסף בו מחלצים חובבים לא לקחו בחשבון את כוח ההתמד של המכונית הנגררת קרה כאשר מכונית פרטית גררה מכונית פרטית אחרת באמצעות כבל. עם הגיעה לצומת, בלמה המכונית הגוררת. המכונית הנגררת לעומת זאת המשיכה לנסוע, ונבלמה רק לאחר שפגעה במכונית שגררה אותה.
  • חוסר שיתוף פעולה: גרירה חובבנית ומסוכנת נוספת של מכונית לא הסתיימה בתאונה, מכיוון שהמכונית הנגררת סירבה לשתף פעולה. צוות המחלצים החובבים ניסו לגרור את המכונית בלי להתחשב במקור הבעיה – תקיעה של שני הגלגלים האחוריים. באופן זה, הגלגלים היו תקועים גם במהלך הגרירה, והמכונית הגוררת לא הייתה צריך להפעיל מאמץ רק כדי למשוך את המשקל, אלא גם כדי להתנגד לחיכוך של הכביש.
  • עייפות החומר: מקרה נוסף בו עייפות החומר וקריסה שלו לא נלקחו בחשבון הוא מקרה בו מחלץ ניסה להעמיס מכונית תקועה על גביו באמצעות מנוף. התהליך כמעט הושלם, כאשר הרכב המונף הורד בזהירות אל הרמפה של המנוף, אך ברגעים האחרונים החיבור של המנוף אל המכונית כשל והמכונית נפלה אל הרמפה. מהרמפה, היא המשיכה ליפול על הכביש, עד למצב בו ככל הנראה נדרש כבר מחלץ שני לבוא לעזרתה.
  • מי הגורר ומי הנגרר: קשה לומר מי האשם העיקרי במקרה אחר של מדידות לא נכונות של חלוקת העומס – האם מדובר בהבדלי המשקל בין המכונית הגוררת למכונית הנגררת, או האם מדובר בחיבור כבל הגרירה. מדובר במקרה בו מכונית נגררה באמצעות תומקאר, כאשר הכבל המחבר ביניהם נקשר לחלקו העליון של התומקאר. התוצאה הייתה שבשלב כלשהו המכונית הנגררת הפסיקה להיגרר ומשכה את התומקאר אליה, עד שהוא כמעט והתהפך לאחור.
  • עלייה על הרכב המחלץ: תקלות יכולות להיגרם גם כאשר לא יודעים כיצד לתפעל את הרכב המחלץ באופן נכון. מקרה אחד מציג טנדר המבקש לעלות על הרכב המחלץ, אך הרכב המחלץ עומד על הילוך סרק וללא בלם יד מורם. התוצאה המתקבלת היא דחיפת רכב החילוץ עד לכדי שהיה זקוק לחילוץ בעצמו. מקרה אחר מציגה רכב חילוץ שאינו נקי ומכיל עליו בול עץ אשר נתקע בין גלגלי הרכב המבקש לטפס עליו.
  • משקל לא נכון: כמה וכמה מקרים מציגים חלוקת משקל לא נכונה בעת הגרירה. כאשר רכב נגרר על ידי רכב אחר, ובמיוחד כאשר הוא מורם למחצה, יש חשיבות עליונה לחלוקת המשקל בין שני כלי הרכב עבור השליטה בנסיעה בהם. כאשר המשקל אינו מחולק באופן נכון, כלי הרכב הנגרר אינו יציית לנסיעה זוויתית ולפניות בפרט, וכך עלול להיגרר על הצד באופן מסוכן ובמקרים קיצוניים יותר אף להתהפך.
  • קיפול: מקרה קיצוני במיוחד התרחש עם רכב שהתהפך אל תוך בריכה טבעית קפואה ונדרש לחילוץ. הרכב המחלץ חיבר עמד מצידו האחד של הרכב וחיבר כבל אל צידו האחר של הרכב, תוך צפייה שכאשר יימשוך, הכבל יגרום לרכב להתרומם ולהתהפך חזרה. התנאים של הבריכה הקפואה לא נלקחו בחשבון, וכך העבודה שתוואי האדמה מונע מהרכב להתרומם באופן ראוי. התוצאה הרצויה התקבלה למחצה, כאשר רק חצי מן הרכב מתרומם ואילו האחר נותר שכוב, עד לכדי קיפול של הרכב לשניים.

https://www.youtube.com/watch?v=mKNwNeKizJU

וישנם עוד אינספור מקרים של גרירות לא מקצועיות אשר נתקלו בבעיות ובכשלים. אם מדובר בגוררים חובבים אשר לא חשבו על כוח ההתמד של האוטו הנגרר וזה המשיך לנסוע כאשר האוטו הגורר בלם, או בחובבים שלא חשבו על הגבל הסיבולת של חיבור כבל הגרירה וגרמו לו להינתק, ואם מדובר אף בגוררים מקצועיים שנתקלו בסיטואציות מאתגרות במיוחד והביאו לתוצאות הרסניות מחישוב לא נכון של חלוקת משקלים ושל זוויות הגרירה.

 

הכרה של כלי הרכב ושל הצרכים שלו

כדי לגרור ולחלץ באופן מקצועי יש צורך להכיר את כל ההיבטים הרלוונטיים של כלי הרכב. יש לקחת בחשבון את המיקום של כלי הרכב, מצב החומרים בו, עייפות החומרים, ההבדלי המשקלים, הזוויות, מקדמי החיכוך ועוד ועוד. רק באמצעות למידה מעמיקה של נושאים חשוב בתחום כמו יציבות הרכב, עיגונו, נהיגה נכונה ושיטות העמסה ופריקה, ניתן להפוך למחלצים ולגוררים מקצועיים. מכללת המסלול הנכון מעניקה את כל הידע הנדרש בקורס גרירה וחילוץ שהיא מציעה. באמצעותם ניתן לרכוש את הכלים ההכרחיים להצלחה בעבודה בתחום.