קורס מומחים לשחזור תאונות דרכים

בשנים האחרונות אנו חוזרים ורואים החמרה בתאונות הדרכים בארץ. ההחמרה מתבטאת הן בגידול במספר תאונות הדרכים, הן בגידול מספר הנפגעים והן בגידול בחומרת הנפגעים. בנוסף, לתנועה המוטורית בארץ יש בעיות בזרימת התנועה, בהתאמת התנועה לתשתית התחבורה ולתשתית הרכב. בכדי לאתר את נקודות התורפה של מערכת התחבורה, למנוע תאונות דרכים ולשפר את מצב התנועה, יש צורך במידע מקיף ואמין.

דבר עם יועצי הלימודים שלנו וצא עם מקצוע לחיים! >>

חקירת תאונות הדרכים היא הכלי היחיד המספק לנו מידע ומאפשר:

– ניתוח התאונה וכל הכישלונות וכל הסיבות לגרם תאונות הדרכים.

– נקיטת פעולות ופעילויות למניעת תאונות דרכים בעתיד.

– הגנה על נאשמים בבתי המשפט לתעבורה.

– הוכחת האחריות לגרם התאונה בתביעות הביטוח או בתביעות אזרחיות בעקבות תאונות

דרכים.

לכן, מכללת המסלול הנכון העוסקת בתחום ההכשרה המקצועית המיטבית החליטה "להרים את הכפפה" וליצור קורס שיכשיר חוקרי תאונות דרכים ברמה המקבילה לרמה המקובלת כיום באירופה ובארה"ב.

לצורך זה הכנו תוכנית לקורס המקביל מבחינת רמת הידע המושגת לרמה בינלאומית.

בתום הקורס הבוגרים יוכלו להתקבל כחברים באיגוד הישראלי לחוקרי ומשחזרי תאונות דרכים ובארגון האירופאי לחקירה ומחקר בתאונות הדרכים ( EVU ). הקורס לבוגרים יאפשר להם לגשת לבחינות הסמכה של ארגון האמריקאי לחוקרי תאונות דרכים (ACTAR).

מטרות הקורס

בוגר הקורס יהיה מיומן בבחינה ובחקירת מכלול מרכיבי התאונה ובשחזור שלבי התאונה, במטרה להצביע על הכשלים שהובילו לתאונה ולהמליץ על דרכי פעולה למניעת הישנותה ולצמצום היקף תאונות הדרכים.
 

 

לצורך קיום הקורס גייסנו את מיטב האנשים בשטח וביניהם את:

אינג' עוזי רז, בעבר הבוחן הראשי של משטרת ישראל שהכשיר דור של בוחני תנועה במשטרה ומחוץ לה והוא שיעמוד בראש המגמה במכללה.

מר נצר יעקב, שהיה חוקר קצין בוחנים במשטרת ישראל, הדריך בקורסי בוחנים של משטרת ישראל והעמיד דורות של בוחנים במשטרה ומחוץ לה, מלמד מורי נהיגה, קציני בטיחות ושמאי רכב. יהיה מדריך בנושאי חקירות ושיחזור תאונות הדרכים.

מר אבינועם הדר, שופט התעבורה לשעבר, שעסק בחקירה של תאונות הדרכים במהלך השפיטה, יהיה מדריך בנושאי חוק ומשפט, ועמידה על חקירה נכונה ושתעמוד בכל ביקורת לרבות ביקורת שיפוטית והופעה בבית המשפט.

גב' אולגה ליעד, שהינה בעלת תואר שני בהנדסה במגמת חקירה ושיחזור של תאונות דרכים ומומחית לצמיגים ולחקר כישלונותיהם תרצה גם בנושאי הצמיגים והשפעת כישלונם על הבטיחות בדרכים וגם בנושא כשל מכני במתכות או במכלולים של הרכב.

מר נתן קפנר, בעבר בוחן במשטרה וראש מדור תעבורה במחלקת התנועה במטה הארצי ירצה על הבטיחות המתחייבת בזירת התאונה בזמן חקירת תאונות הדרכים.

תוכנית הקורס כוללת:

  1. חוק ומשפט
  2. הכרת הרכב וכוחות הפועלים עליו
  3. מכונאות רכב
  4. פיזיקה ומתמטיקה לחוקרי ומשחזרי תאונות דרכים
  5. מכניקה ודינמיקה של רכב
  6. שרטוט טכני, מדידה ותרשים תאונה ותרשים שטח
  7. בדיקת ממצאים מזירת תאונה
  8. צילום טכני ומעשי- תיעוד זירה, תיעוד ממצאים, תיעוד ראיות
  9. הנדסת תנועה
  10. בטיחות עובדי דרך
  11. יסודות החקירה
  12. שיטות חקירה, עקרונות התשאול גביית עדויות.
  13. חקירת תאונות דרכים
  14. שיחזור תאונות דרכים
  15. מחשבים (Excel + PowerPoint)
  16. הכנת חוות דעת של מומחה
  17. ההופעה בבית המשפט
  18. ביקורים מקצועיים (בתי משפט, מוסך, ומרכז בקרת דרכים)
  19. יציאה לזירת תאונה

היקף שעות הלימוד הינו כ- 460 שעות לימוד אקדמיות מהם 50 שעות ביקורים מקצועיים בפיקוח  וליווי פרויקט גמר.

 

בתום הקורס יוכלו הבוגרים לעסוק במקצוע חקירה ושיחזור תאונות דרכים:

  • כעדים מומחים בבתי משפט.
  • כמסייעים לעורכי דין בניהול תיקי תאונות דרכים.
  • כיועץ לחברות ביטוח או לתובעים כנגד חברת הביטוח לגבי אחריות המעורבים בתאונות הדרכים
  • כיועץ לחברות ביטוח במניעת הונאות ביטוח לגבי תביעות של נזקי סרק בביטוח
  • כיועץ מקצועי בנושאי מניעת תאונות דרכים ואיתור נקודות תורפה במערכת התנועה והתחבורה, הן לציי רכב והן לרשויות השונות.

 

 

תנאי קבלה:

12 שנות לימוד

ללא עבר פלילי או תעבורתי מכביד

רישיון נהיגה

וועדת קבלה או ראיון אישי עם מנהל הקורס

מועד פתיחה  – תלוי במספר הנרשמים

 

ספרות

לרשות הלומדים תעמוד ספריה מקצועית מומלצת וקבצים דיגיטליים.

 

משך הקורס – 430 שעות וימשך ו- 9 חודשים

לבעלי תעודת הסמכה לקציני בטיחות בתעבורה משך הקורס 342 שעות וימשך כ- 15 חודשים.

לבעלי תעודת הסמכה לשמאות רכב משך הקורס 338 שעות וימשך כ- 15 חודשים

הלימודים מתקיימים בשעות הבוקר או הערב, פעמיים בשבוע או ביום לימודים מלא, וכוללים הרצאות, דיונים, וסיורי שטח.

 

תעודה
למסיימים בהצלחה תוענק תעודת גמר של המכללה.