כתובתנו: רח' השילוח 2 קריית מטלון, פתח תקווה

בוחני נהיגה – החובות והסכנות שבמקצוע

נהגים לא מנוסים

ניתן לנסות ולהתנחם בעובדה שמורי נהיגה נדרשים לעבוד מול אנשים עם ניסיון נהיגה נמוך אף יותר – הרי שבוחן הנהיגה נדרש להתמודד עם נבחנים רק לאחר שעברו את מכסת השיעורים ושהמורה שלהם אישר שהם כשירים לבחינה. אך אין לשכוח שאין זה משנה כמה שיעורים הם עברו, עדיין מדובר בנהגים שאינם מנוסים – שעות הנסיעה שלהם על הכביש מועטות, וכולן נעשו בלוויית מורה שהשרה עליהם ביטחון והגן עליהם מפני טעויות.

הנבחנים המגיעים למבחן הנהיגה נמצאים בפעם הראשונה ללא מלווה, ועליהם להראות את כישורי הנהיגה העצמאיים שלהם. אם לא די בכך, מרבית הנבחנים גם נמצאים תחת לחץ שכן הם עומדים בפני בחינה. הטעויות הפוטנציאליות שלהם רבות מספור, ובמידה ואחת מאלו תתממש, יהיה זה באחריות הבוחן למנוע אותה. הבוחן צריך להיות עירני וקשוב למצבו של הנבחן, לדעת למנוע טעויות נהיגה בטרם אלו ידרדרו לכדי תאונות, ועם זאת לתת לנבחנים לנהוג בעצמם ולהציג את כישוריהם.

עבודה מול אנשים שונים

אחד מן האתגרים העיקריים של בוחן הנהיגה היא עבודה מול שלל סוגי אנשים. בעוד שהדבר בא לכדי ביטוי במגוון רחב של מקצועות, במקצוע הקשור להוראת נהיגה יש לו חשיבות גבוהה אף יותר. נהיגה היא עסק די מסוכן, ולאופיו, כשירותו ומיומנותו של אדם יש קשר ישיר לאופן בו ינהג במהלך הבחינה. מדובר הן במגוון של נבחנים והן במגוון של מורי נהיגה, כל אחד מחזיק בשיטת לימוד שונה במקצת ומעניק לתלמידיו כלים שונים במקצת. כך בוחן הנהיגה צריך להיות מוכן להתמודד עם סוגים רבים של אנשים, אשר למדו לנהוג בשלל אופנים שונים, ולהצליח לנהוג בכולם באופן יעיל ונכון אשר גם יהיה הוגן כלפיהם, גם ביקורתי כלפי הנהיגה שלהם וגם בטיחותי עבור הבוחן, הנבחן והעוברים והשבים.

אינספור אנשים, אינספור אתגרים

בנוסף לאלו וכחלק מהם, ניתן לפרט את האתגרים שבוחן הנהיגה עלול להיתקל בהם. המיומנויות הללו כוללת הן ידע מקצועי הקשור לכביש ותעבורה, תחום מקצועו של בוחן הנהיגה, והן ידע ביחסי אנוש הנוגע לאתיקה ולעבודה מול אנשים.

  • תאונות: כן, תאונות נמצאות בראש הרשימה. מבחני הנהיגה מתנהלים בכביש, שם אף נהגים מנוסים עלולים להיות מעורבים בתאונות. כך, על אחת כמה וכמה נהגים צעירים עשויים להיגרר לתאונה, ועל בוחן הנהיגה להיות ערני לכך ולמנוע זאת.
  • נהיגה מסוכנת: אף שהדבר קשור קשר הדוק לנושא התאונות, יש לציין אותו כשלעצמו. מבחן הנהיגה הוא מעמד מלחיץ עבור הנבחנים והם עשויים לפתח תגובות רגשיות משלל סוגים – אם בגלל שהם מרגישים שהם עומדים להיכשל בבחינה, ואם רק מתוך תחושת הלחץ שבבחינה עצמה. התגובות הרגשיות יכולות להיות עצבנות, עצבות ועוד, מצבים בהם הנבחן עלול לשכוח את הכשרתו להתחיל לנהוג בפזיזות או בחוסר זהירות.
  • הוגנות: בוחני הנהיגה צריכים להיות הוגנים. מצד אחד, הנבחנים הם נהגים חסרי ניסיון ולכן אי אפשר להשוות את מיומנות הנהיגה שלהם למי שיש לו ניסיון של שנים ארוכות על הכביש. מנגד, אופי הנהיגה של הנבחנים קשור באופן ישיר לבטיחות שלהם ושל הנהגים האחרים, ולכן צריך להימנע מלהפקיד רישיון בידיו של מי שאינו כשיר לנהיגה.
  • ידע תיאורטי על הנושאים הקשורים בנהיגה: המבחן המעשי אמנם בא לבחון את צליחת הנבחן בנהיגה עצמאית על הכביש, אך אינו מסתכם בכך. בנוסף, המבחן אמור לשקף את הידע שרכש הנבחן, ועל הבוחן לזהות זאת ולדעת להבחין האם לנבחן יש את הידע הדרוש. כך מבחינת ידע מעשי שצריך להיות בידי הנבחן, הקשור לכללי הבטיחות ולנהיגה נכונה, ומבחינת ידע עיוני הקשור לכללי התנועה, סוגי התמרורים וכדומה.

קורס בוחני נהיגה במכללת המסלול הנכון

מכללת המסלול הנכון מציעה קורס מקצועי להכשרת בוחני נהיגה אשר נוגע בכל האתגרים שהבוחן עשוי להיתקל בהם. הקורס כולל שלל נושאים, החל מתחומים פורמאליים כמו נהלים ותקנות, דרך ידע מקצועי אודות מבחני הנהיגה העיוניים והמעשיים ועד ידע תיאורטי נוסף הנוגע בהתנהגות, באתיקה מקצועית ובפסיכולוגיה של מבחני נהיגה.

  • משך הקורס: 550 שעות של לימוד עיוני (כשנה וחצי) ולאחריהן 90 שעות מעשיות.
  • השתתפות בקורס: הקורס כולל הרצאות ומבחנים עיוניים ומעשיים.
  • תנאי השתתפות בקורס: הקורס מיועד לתושבי ישראל מעל לגיל 21 אשר מחזיקים ברישיון נהיגה מדרגה B לפחות בקטגוריה ידני. המועמדים צריכים להיות ללא עבר פלילי ותעבורתי, בעלי כושר ראייה כמצוין בחוק, אשר עמדו בהצלחה בבחינות שנקבעו על ידי רשות הרישוי ולאחר 12 שנות לימוד או סיום בהצלחה לימודים במכינה להוראת נהיגה המאושרת על ידי משרד הכלכלה.
  • סוג התעודה: תעודת גמר מטעם משרד התחבורה.

קורס מקוצר לבוחני נהיגה

מכללת המסלול הנכון מציעה קורס מקוצר לבוחני נהיגה, אשר מיועד עבור מי שמוכשר להוראת נהיגה. מורי נהיגה אשר ברצונם לקבל תעודת בוחני נהיגה יכולים להשתתף בקורס המקוצר, אשר יוצא מנקודת הנחה שיש ברשותם את הידע הנדרש באופן חלקי. כך הקורס המקוצר כולל למעשה את כל הידע של הקורס המלא, אך באופן מהיר יותר אשר נועד לזרז את התהליך.

  • משך הקורס: 112 שעות של לימוד עיוני (כחצי שנה) ולאחריהן 28 שעות מעשיות.
  • השתתפות בקורס: הקורס כולל הרצאות ומבחנים עיוניים ומעשיים.
  • תנאי השתתפות בקורס: הקורס מיועד למורי נהיגה אשר מחזיקים בתעודה המתאימה מטעם רשות הרישוי. על המועמדים להיות ללא עבר פלילי או תעבורתי, לעמוד במבחני אדם מילוא ולעבור מבחן נהיגה מעשי.
  • סוג התעודה: תעודת גמר מטעם משרד התחבורה.